Екологічна освіта

Звіт комплексних заходів з екологічної освіти і виховання Кам’янець-Подільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №15 за 2020-2021 н.р.

План комплексних заходів з екологічної освіти і виховання  на 2021-2025 роки

Навчально-виховний проект «Практичні заходи для зниження енергоспоживання у власній школі», або «Почни з себе»

Горобець Анастасія Анатоліївна, заступник директора з виховної роботи

Опис запровадження системи заходів з виховання в учнів 1-11 класів екологічної культури та грамотності, життєвих енергозбережувальних компетентностей через використання інтерактивних методик – реалізацію загальношкільного навчально-виховного проекту «Практичні заходи для зниження енергоспоживання у власній школі», або «Почни з себе»

                                                Бажаємо кожному стати дослідником,

зясовуючи, що Ти можеш зробити для збереження

та розвитку своєї родини й людства загалом!

Актуальність і доцільність проекту

Екологічне виховання молоді – важлива складова загальної освіти й надзвичайно важливий чинник розвитку сучасного гуманістичного суспільства. З юних років важливо закріпити у свідомості кожної дитини, що людина – частина природи, тому від стану природи залежить життя людства.  Екологічне виховання слід починати прямо тут: у своєму будинку, на своїй вулиці, у дворі своєї школи, в своєму класі – потрібно починати з себе. Тільки усвідомлюючи власну роль в збереженні природних ресурсів, навчаючись вирішувати найближчі екологічні проблеми, людина зуміє замислитись про долю всесвіту вцілому.

З 2006 року ми є «Школою сприяння здоров’ю» обласного підпорядкування, з 2009 року-центром волонтерського руху міста,  а з 2013 року  працює за програмою «Школа дружня до дитини», що дає змогу  суттєво впливати на збереження і зміцнення здоров’я своїх вихованців та благополуччя міської громади, що є важливим превентивним аспектом діяльності закладу.

Загроза зміни клімату і поступове зменшення запасів нафти і газу вимагають термінової зміни відношення до споживання енергії, тому необхідно економити ресурси за рахунок ефективнішого використання енергії. Зараз приблизно 20% загального запасу енергії нашої планети витрачається на освітлення, і проблема заощадження електроенергії виявляється однією з основних проблем, що робить вплив як на економіку, так і на навколишнє середовище. Постійне зростання вартості електроенергії і посиленням вимог екології по викиду в атмосферу шкідливих газів змусили нас замислитись над способом свого життя як вдома так і в школі. Тому ми вирішили активізувати роботу з екологічної освіти учнів, їх батьків та педагогів за допомогою шкільного проекту «Практичні заходи для зниження енергоспоживання у власній школі», або «Почни з себе».

Проект «Практичні заходи для зниження енергоспоживання у власній школі», або «Почни з себе» ураховує особливості діяльності освітнього закладу, ступінь завантаженості учнів, педагогічних та інших працівників школи, не потребує значного залучення додаткових коштів та може впроваджуватися паралельно з іншою діяльністю школи.

Переваги проекту – не потрібно відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а надати їм новий зміст, який чітко визначено у розподілі обов’язків серед усіх учасників проекту та описано в етапах реалізації.

Тип проекту: інформаційно-екологічний, практико-орієнтовний.

Мета проекту:  формування необхідного рівня практичних знань та навичок з енергозбереження в усіх учасників навчально-виховного процесу, впровадження навичок в навчально-виховний процесс, що становлять головний компонент сталого способу життя; розробка системи заходів з енергозбереження в навчальному закладі.

Завдання  проекту:

  1. Виховувати екологічний світогляд та екологічну культуру учнів, батьків, педагогів.
  2. Сприяти поширенню екологічних знань серед усіх учасників навчального  процессу.
  3. Формувати з самого дитинства нові ідеї щодо сталого розвитку і розуміння важливості внесення змін до своїх звичок і поведінки за умови власної активності.
  4. Оволодіти правилами раціонального природокористування та застосувати їх на практиці.

5.   Засвоїти народні традиції у взаєминах людини і природи на базі  краєзнавчого матеріалу.

6.   Здійснювати контроль енергозбереження у приміщеннях школи.

7.  Дослідити можливості економії електрики  в школі та здійснювати енергозберігаючі заходи.

8. Довести доцільність економії електроенергії в школі  шляхом заміни ламп розжарювання на енергозберігаючі та збереження тепла взимку через використання звичайної фольги.

Учасники проекту: учнівський, батьківський та педагогічний колектив колектив Кам’янець-Подільської ЗОШ І-ІІІ ст. № 15.

Доповідь учнів 10 класу, учасники гуртка «Сталий розвиток»  провели агітаційні виступи

Учні 10-го класу закупили енергозберігаючі лампи

Термін реалізації проекту: 2015-2016 рр.

Напрямки роботи:

  • науково – дослідницька робота;
  • агітаційно – просвітницька діяльність;
  • інформаційно-комунікаційна діяльність;
  • виховна робота;
  • природоохоронна діяльність;
  • проектування та моделювання.

Науково-дослідницька робота:

  1. З’ясувати, яка кількість кВт енергії витрачається лампами розжарювання та енергозберігаючими протягом години, доби, місяця, року.
  2. Розрахувати кількість електроенергії, яку використовують лампи  розжарювання, енергозберігаючі та люмінесцентні лампи в школі.
  3. Визначити динаміку  кількості спожитої електроенергії в закладі за 2013 -2015рр.
  4. Скласти діаграму динаміки  кількості використаної електроенергії  внаслідок споживання її різними видами ламп.
  5. Розробити план заходів та рекомендації по збереженню електроенергії в ЗОШ № 15.

Очікувані результати:

1)      активізація участі учнів у процесі енергозбереження у школі та вдома;

2)      комплекс дій для формування сталого способу життя;

3)      підвищення екологічної культури та сформованість економічного мислення в учнів;

4)      економія електроенергії у приміщеннях школи за рахунок контролю енергоспоживання.

Етапи реалізації проекту:

І. Організаційний етап (вересень 2015 року)

Розробка проекту. Визначення теми і мети проекту. Розподіл обов’язків та завдань серед учасників шкільної  Ековарти: учасників, фахівців, експертів та керівників проекту.

II. Інформаційно-просвітницький (жовтень 2015 року)

1. Створення екологічної web-сторінки школи;

2. Випуск екологічної газети “Екологічний вісник”;

3. Створення книжкової екологічної полички;

4.Випуск інформаційних буклетів;

5.Поширення серед учнів, батьків, педагогів листівок просвітницького напрямку.

ІІІ.  Дослідницький етап (жовтень-грудень 2015 року)

1. Збір інформації, спостереження.

2. Енергоаудит приміщень школи: щомісячний – для відстеження динаміки споживання електроенергії.

3.Агітаційно-пропагандистська робота з питань енергозбереження та теплозбереження (обґрунтування переваг енергозберігаючих ламп, пристроїв).

ІУ. Практичний (жовтень-грудень 2015 року)

1. Робота  Ековарти (контроль економії споживання електроенергії в усіх приміщеннях закладу).

2. Робота із проведення інформаційно-просвітницьких заходів, спрямованих на активізацію процесу енерго-, та тепло збереження.

IV етап – перспективний (2016 – 2017 н.р.):

1. Ввести екологічні сторінки в класних куточках, які відображатимуть економію енергоресурсів кожного класу.

  1. Продовжити і розширити інформаційно-просвітницьку діяльність в мікрорайоні школи, передати досвід запровадження таких проектів іншим.
  2. Продовжити роботу над екопроектами з енергозбереження та створення природних кондиціонерів у класних кімнатах, фарбування стін класних кімнат відповідно до тієї колірної гами, яка зберігає світло.

Опис реалізації проекту

Роботу з реалізації проекту розпочали зі створення творчої групи, до якої увійшли педагоги, члени батьківського комітету школи, представники шкільного самоврядування «Шанс», члени шкільного загону «Ековарта» та представники колективу школи. Керівником творчої групи обрали заступника директора з виховної роботи. Серед усіх інших членів групи  розподіли обов’язки та визначили терміни їх виконання. Реалізацію проекту було вирішено розпочати в жовтні 2015 року, а перші підсумки підвести в грудні 2015 року. Були створені 3 робочі підгрупи:

1-ша –  інформаційно-просвітницька, до складу якої увійшли учні-ековартівці, представники учнівського самоврядування,  бібліотекар школи. Завдання групи: жовтень-листопад – створення екологічної web-сторінки школи; випуск екологічної газети “Екологічний вісник”; створення книжкової екологічної полички; випуск інформаційних буклетів; поширення серед учнів, батьків, педагогів листівок просвітницького напрямку.

2-га –  дослідницька, моніторингова, до якої увійшли учитель фізики, учні-ековартівці. Завдання:

жовтень, грудень – моніторинг учнівського та педагогічного колективів на тему «Що ти знаєш про енергозбереження»;  жовтень, листопад – збір інформації, спостереження; енергоаудит приміщень школи: щомісячний – для відстеження динаміки споживання електроенергії, теплоресурсів; дослідження традицій українського народу щодо енерго- та ресурсозбереження; вивчення принципів роботи усіх типів освітлюваних приладів; агітаційно-пропагандистська робота з питань енергозбереження та теплозбереження (обґрунтування переваг енергозберігаючих ламп, пристроїв); грудень – узагальнення результатів, підведення підсумків.

3-тя підгрупа – науково-просвітницька, до якої увійшли представники учнівського самоврядування, педагоги-тренери програми «Освіта для сталого розвитку», педагог-організатор, батьки. Завдання групи:

жовтень, листопад, грудень – організація занять-тренінгів для учнів 5-11 класів «Енергозбереження дає майбутнє»; проведення заходів до Міжнародного Дня енергозбереження, проведення  Уроків енергозбереження; проведення радіоперерв на тему «Бережи енергоресурси! Думай про майбутнє!»; організація та проведення екскурсій в КП «Міськтепловодоенергія» для здобуття практичного досвіду з енергозбереження; організація та проведення шкільного ярмарку-розпродажу виробів, виготовлених власними руками для збору коштів на заміну ламп розжарювання на енергозберігаючі; заміна ламп по класних аудиторіях, заклеювання фольгою стін за батареями в навчальних аудиторіях школи для тепло збереження, заміна вікон на пластикові.

Кожна підгрупа активно, якісно виконувала завдання, звітувала про проведену роботу,  висвітлювала її результати.

В жовтні місяці був проведений моніторинг учнівського та педагогічного колективів школи на тему «Що ти знаєш про енергозбереження», результати якого зацікавили усіх. Всього було опитано 1-4-х класів – 46 учнів, 5-8 класів – 45 учнів; 9-11 класів – 30 учнів, педагогів- 20.

Запитання

Клас

Відповідь «так»

Учні/педагоги

Відповідь «ні»

Учні/педагоги

Відповідь

«частково»

Учні/педагоги

Чи знаєш ти, що таке енергозбереження? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

32/         20

35

12

9/          –

4

4

5/               –

6

4

Чи можеш ти назвати заходи з енергозбереження у школі? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

24/         20

29

11

17/        –

8

9

5/               –

8

10

Чи можеш ти назвати заходи з енергозбереження  вдома? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

26/         20

28

11

15/         –

8

9

5/               –

9

10

Чи використовуєш особисто ці заходи? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

23/          13

24

12

18/           –

12

8

5/              7

9

10

За результатами моніторингу ми зрозуміли, що наш проект є актуальним та скоректували плани нашої роботи в кожній з підгруп. Представники інформаційно-просвітницької групи активно протягом жовтня створили екологічну web-сторінку школи, випустили екологічну газету “Екологічний вісник”, створили постійнодіючу книжкову екологічну полицю в шкільній бібліотеці, випустили інформаційний буклет (Додаток 1).

Одночасно з першою підгрупою розпочала роботу  дослідницька, моніторингова підгрупа, яка вивчила принцип роботи та переваги енергозберігаючих ламп.

Принцип роботи енергозберігаючих ламп

Енергозберігаючі лампи складаються з електронного блоку, цоколя й люмінесцентної лампи – тому їх часто називають просто люмінесцентними лампами. Люмінесцентна лампа наповнена парами ртуті й інертним газом (аргоном), а її внутрішні стінки покриті люмінофорним покриттям. Під дією високої напруги в лампі відбувається рух електронів. Зіткнення електронів з атомами ртуті утворює невидиме УФ-випромінювання, що перетворюється у видиме світло.

Електронний блок (ЕПРА) забезпечує запалювання  і подальше горіння люмінесцентної лампи. ЕПРА перетворює мережеву напругу 220В в напругу, необхідну для роботи. Завдяки ЕПРА енергозберігаюча лампа запалюється без мерехтіння й працює без миготіння.

Переваги енергозберігаючих ламп

Світлова віддача люмінесцентної лампи в середньому в п’ять разів більше, ніж у лампи розжарювання. Відповідно енергозберігаючі лампи дозволяють знизити споживання електроенергії приблизно на 80% без втрати звичного для вас рівня освітленості кімнати. Строк її роботи в середньому в 6-15 разів вищий, ніж у лампи розжарювання, і становить від 6 до 12 тисяч годин (звичайно ресурс роботи енергозберігаючих ламп вказують на їх упаковці). Оскільки енергозберігаючі лампи потрібно заміняти значно рідше, їх зручно використовувати у світильниках, розташованих у важкодоступних місцях. Енергозберігаючі лампи виділяють набагато менше тепла, ніж лампи розжарювання. Тому їх можна використовувати у світильниках і люстрах з обмеженням рівня температури. Площа поверхні енергозберігаючих ламп більше, ніж площа поверхні спіралі розжарювання. Завдяки цьому світло розподіляється по приміщенню більш рівномірно, ніж від лампи розжарювання, а це, у свою чергу, знижує стомлюваність очей.

Енергозберігаючі лампи можуть мати різну колірну температуру, що визначає кольори лампи: 2700 К – м’яке біле світло, 4100 К – денне світло, 6400 К – холодне біле світло (колірна температура виміряється градусами по шкалі Кельвіна). Чим нижче колірна температура, тим ближче кольори до червоного; чим вище – тим ближче до синього, що збагачує колірну гаму приміщення.

Враховуючи вище наведені переваги енергозберігаючих ламп з метою економії електроенергії в школі, учасниками підгрупи були проведені наступні заходи.

Для початку підрахували  зміни кількості ламп за період  2013-2015рр:

Кількість ламп 2013рік 2014рік 2015рік
Розжарювання 273 255 220
Енергозберігаючих- світлодіодних 14 32 87
Люмінесцентних 116 116 116

Далі вирахували частоту заміни усіх типів ламп за період 2013-2015 рр.

Кількість ламп 2013рік 2014рік 2015рік
Розжарювання 273 – 30% замінені 255 -30% замінені 190 – 30% замінені
Енергозберігаючих – світлодіодних 14 – не замінювались 32 – не замінювались 97- не замінювались
Люмінесцентних 116 -25% замінені 116-25% замінені 116-25% замінені

Підрахувавши загальну кількість ламп в приміщеннях школи і враховуючи їх енергопотреби в 2015- 2016 н.р,, отримали такі результати:

– 1 лампа розжарювання за 1год використовує 100Вт, так як таких ламп в школі станом на  грудень 2015 року –  190, то загальна кількість використаної ними енергії становить 19000Вт/год.

– 1 лампа енергозберігаюча, світлодіодна за 1год використовує 10Вт, так як таких ламп  в школі станом на  грудень 2015 року –  97, то загальна кількість використаної ними енергії – 970Вт/год.

– 1 люмінесцентна лампа  за 1год використовує 40Вт, так як таких ламп в  школі станом на  грудень 2015 року – 116, то загальна кількість використаної ними енергії становить 4640Вт/год.

Ці  факти також свідчать, що заміна ламп розжарювання на енергозберігаючі, сприяє економії електроенергії, а, отже, і коштів.

Потім були проведені розрахунки кількості Вт енергії, яку використовують різні лампи  в закладі за певні проміжки часу:

 Кількість ламп За 1год За добу За 1 місяць За рік
Лампи розжарювання 19 кВт 456 кВт 570 кВт 6935 кВт
Енергозберігаючі лампи 0.97 кВт 23.28 кВт 29.1 кВт 354 кВт
Люмінесцентні лампи 4.64 кВт 111.36 кВт 132.2 кВт 169.6 кВт

З даних розрахунків можна зробити висновок, що найменшу кількість енергії використовує саме енергозберігаюча світлодіодні лампа. Дану інформацію учні та учителі передали інформаційно-просвітницькій підгрупі, яка висвітлила інформацію в буклеті, екогазеті, на web-сторінці шкільного сайту (Додаток 2).

У листопаді-грудні місяці активно запрацювала 3-тя підгрупа – науково-просвітницька. Педагоги-тренери програми «Освіта для сталого розвитку» провели тренінгові заняття для учнів 5-11 класів «Енергозбереження дає майбутнє» (Додаток 3), педагог-організатор з представниками самоврядування школи та батьками провели заходи до Міжнародного Дня енергозбереження (Додаток 4),  Уроки енергозбереження, радіоперерви «Бережи енергоресурси! Думай про майбутнє!». Учнівські колективи 5-6-х класів  провели екскурсію в КП «Міськтепловодоенергія» та вразили працівників підприємства своєю обізнаністю з питань енергозбереження. Класні керівники та батьки допомогли в проведенні шкільного ярмарку-розпродажу виробів, виготовлених власними руками для збору коштів на заміну ламп та закупівлю фольги (Додаток 5). Щоб зацікавити учнів ще більше, президент школи спільно з заступником директора з виховної роботи домовились з професійним фотографом про нагороду для переможців – годину безкоштовної креативної фотосесії для класу, який закупить найбільшу кількість світодіодних ламп.  Задум став успішним: станом на 21.12.2015 року спільними зусиллями учителів, учнів та батьків закуплено близько 46 світлодіодних лампи та «утеплено» фольгою  всі навчальні кімнати.

Найсприятливіша температура в приміщенні школи – 18 – 20ºС. Зниження температури на 1ºС дозволяє заощадити до 5% енергії на опалення. Увесь колектив школи  діяв так: в теплі дні вимикали опалення на 5 годин і економили 0,3 Гк в день; за 5 днів – 1, 5 Гк(2649, 84 гривень), вимикали електроприлади, коли ними не користувались, не залишали техніку в режимі «standby», не допускали, щоб електролампи горіли вдень та на перервах, тому наш ліміт використаної електроенергії мав скласти 6601 квт; ми використали лише 2680 квт і заощадили 3921 квт( 6587, 28 гривень). Учні та учителі періодично миють плафони і віконне скло (забруднене скло зменшує світловіддачу на 30%), у сонячний день дають доступ в кімнату денному світлу, відкриваючи жалюзі та прибравши квіти з підвіконня.

Завдяки дослідницькій роботі з вивчення традицій українців щодо енергозбереження ми визначили, що під час ремонту потрібно підбирати колір стін так, щоб вони найбільше відбивали світло (біла стіна відбиває ~ 80% спрямованого на неї світла, темно-зелена ~15%).

Наша школа в середньому втрачає через вікна ~ 26,6% тепла. За рахунок коштів батьків було придбано  металопластикові вікна. Ми заощадили до 74% тепла та отримали  до 34 дБа звукоізоляції. Провітрюємо приміщення  часто, але не довго 3-5 хв. Якщо вікно відкрите довго, ми обігріваємо вулицю взимку, а влітку – кондиціонування.

Отримавши позитивні результати 1-а та 2-а підгрупи почали проводити узагальнення.

При енергоаудиті  порівняли показники лічильників закладу на  електроенергію

Місяць

Кількість використаної електроенергії (КВТ/год)

2014 рік

2015 рік

Економія

Жовтень

(за 31 день)

684 564 120 кВт
Листопад

(за 11 днів)

396 335 61 кВт
Грудень

(за 21 день)

676 597 79 кВт

Порівняли використану енергію за попередні місяці та під час проекту

Показники лічильника Гк

2014 рік

2015 рік

Жовтень Листопад Грудень
21.26 39.23 67
17.61 44.31 51

Наші заходи стали ефективні, тому показники використання  електроенергії зменшилися.

Показники лічильників закладу  на  електроенергію за період 2013-2015 рр.

Місяць

Кількість використаної електроенергії (КВТ/год)

2013 рік

2014 рік

2015 рік

Січень 880 1068 312
Лютий 1360 1200 904
Березень 1000 963 664
Квітень 880 932 400
Травень 680 680 400
Червень 720 612 382
Липень 160 172 50
Серпень 32 68 35
Вересень 400 476 345
Жовтень 1280 752 552
Листопад 1140 372 350
Грудень 1512 996 972
Всього 10.044 8291 5366

Провели повторний порівняльний моніторинг учнівського та педагогічного колективів на тему «Що ти знаєш про енергозбереження». Всього було опитано 1-4-х класів – 46 учнів, 5-8 класів – 45 учнів; 9-11 класів – 30 учнів, педагогів- 20.

Запитання

Клас

Відповідь «так»

Учні/педагоги

Жовтень/грудень

Відповідь «ні»

Учні/педагоги

Жовтень/грудень

Відповідь

«частково»

Учні/педагоги

Жовтень/грудень

Чи знаєш ти, що таке енергозбереження? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

32/ 20         35/20 

35                 41

12                  23

9/-                    2/-

4                       2

4                       1

5/-                   9/-

6                      2

4                      6

Чи можеш ти назвати заходи з енергозбереження у школі? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

24/ 20         32/20

29                 37

11                 23

17/-                  4/-

8                       2

9                       2

5/-                    10/-

8                       6

10                     6

Чи можеш ти назвати заходи з енергозбереження  вдома? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

26/ 20           32/20

28                 39/20

11                 24

15/ –                  4/-

8                       2

9                       2

5/-                    10/-

9                        4

10                      4

Чи використовуєш особисто ці заходи? 1-4 кл.

5-8 кл.

9-11 кл.

23/13            29/20

24                  35

12                  24

18/-                  4/-

12                     2/-

8                       2

5/7                  13/-

9                       8

10                     4

Висновок: аналізуючи результати запровадження навчально-виховного ергозберігаючого проекту «Практичні заходи для зниження енергоспоживання у власній школі», або «Почни з себе» ми робимо висновки, що проект вдався. Ми досягли поставленої мети та виконали усі завдання, а головне – споживання електро- та теплоенергії зменшилось, екологічна культура щодо енергозбереження учнів, батьків та педагогів збільшилась. Наш заклад підтвердив свій статус «Школа сприяння здоров’ю-школа дружня до дитини» і, на нашу думку, може мати статус «Школа, дружня до природи». Саме такий  навчальний заклад дає можливість позитивно впливати на збереження і зміцнення здоров’я підростаючого покоління та формувати життєві компетентності щодо екологічної освіти та енергозбереження   дитини впродовж усього терміну навчання.

.